Koti Artikkelit Frisbeegolfseurat huomio! Kippasuo neuvoo, miten saat lisää näkyvyyttä alueellasi

    Frisbeegolfseurat huomio! Kippasuo neuvoo, miten saat lisää näkyvyyttä alueellasi

    Kippasuo DiscGolfPark on valittu useana vuoten maailman 10 parhaan frisbeegolfradan joukkoon. Vuonna 2023 radalla pelattiin mm. Junioreiden SM-kisat. Kuva: Jere Pohjankoski / Kippasuo
    Mainos

    Haluatko kasvattaa frisbeegolfia ja seuraa alueellasi? Tässä on seuroille kaksi todella tärkeää vinkkiä Kippasuolta eli Kippikseltä, joilla saat lisää näkyvyyttä frisbeegolfille ja seurallesi paikallisesti.

    Frisbeegolfin kasvussa on kyse näkyvyydestä. Ihmisten pitää oppia, että frisbeegolfissa järjestetään kilpailuita ja tapahtumia aktiivisesti. “Kun ihmiset näkevät frisbeegolfia tasaisin väliajoin paikallislehdissä, se helpottaa montaa juttua, kuten yhteistyökumppaneiden ja talkooväen löytämistä; ja yleensä fribaseurat tarvitsevat molempia.”, Jere Pohjankoski avaa Kippasuo DiscGolfParkista.

    Alla on kerrottu kaksi käytännön vinkkiä frisbeegolfin kasvattamiseen alueellasi – paikallislehtien avulla.

    Lähetä kaikki kisatulokset paikallislehteen

    “Olemme tehneet tällä tavalla yli 10 vuotta Kippiksellä. Alkuun käsin, mutta vuonna 2021 kehitimme tähän työkalun”, Kippasuon Jere Pohjankoski kommentoi. “Lehdet monesti julkaisee näitä mielellään viikoittaisissa urheilusivun paikallispörsseissä”

    Pohjankoski on täysin oikeassa. Paikallislehdet toimivat nykyään varsin kapealla budjetilla ja he janoavat helppoa sisältöä lehteen. Kisatuloksien lähettämisestä kannattaa ottaa seuralle rutiini, jota toistetaan aina kisojen jälkeen.

    Yksittäisellä lähetyksellä ei ole juurikaan arvoa, mutta jos sitä tekee vuoden tai kaksi, frisbeegolf alkaa vakiinuttamaan asemaansa kuntalaisten mielessä. Tästä tulee ajatus, että tätä frisbeegolfiahan pelataan täällä koko ajan – ja se houkuttelee myös uusia harrastajia.

    Kippasuo paikallispörssissä
    Kippiksen viikkokisat paikallispörssissä. Kuva: Kippis

    “Kippiksen” kehittämä työkalu tekee Metrixin tuloksista suoraan julkaisukelpoisen paikallislehdelle. Ota siis työkalu avuksi ja toimi näin:

    1. Kopioi metrix URL.
    2. Liitä se tänne: www.LDG.fi/laskuri
    3. Kopioi tulokset
    4. Avaa sähköposti, kirjoita otsikko, viestin vastaanottaja ja liitä tulokset

    Näin pienellä panostukslla saatte paikallisesti hyvin näkyvyyttä, jonka myötä laji kasvaa jatkuvasti – ja osoittaa kuntalaisille kuinka paljon frisbeegolfin ympärillä tapahtuu.

    Kirjoita seuran kisoista juttu paikallislehteen

    Kukin seura järjestää aina välillä PDGA-tason kisoja. Näihin harvemmin saadaan paikallislehden toimittajaa, mutta seuran kannattaa itse kirjoittaa lehdelle juttu. Paikallislehdille kyseessä on lähes ilmainen juttu, mutta frisbeegolf ja paikallinen frisbeegolfseura saa äärimmäisen arvokasta näkyvyyttä.

    “Aina jos omalla radalla tapahtuu erikoisempia niin siitä on hyvä kirjoittaa juttu. Tai jos oman seuran kaveri/junnu on poduimilla, vaikka Kälviän C-tieriessä niin siitäkin pieni juttu ja kuva lehteen, eli juttujen ei aina tarvitse olla paikallisia ja omalta radalta vaan uutisoidaan myös seuran pelaajien suorituksista muualla. Tänäkin vuonna Ville Ahokaasta olen ilokseni saanut kirjoittaa useasti”, Jere kertoo ja avaa Kippasuon toimintaa. “Esimerkiksi rataennätykset on aina kivaa uutisoimisen arvoista.”

    Kippasuon Jere Pohjankoski lähettää paikallislehtiin mediatiedotteita kilpailuista ja seuran kilpailijoiden suorituksista. Kuva: Kippasuo DiscGolfPark World

    Ohjeita mediatiedotteen kirjoittamiseen:

    • Tunnista “uutinen” (esimerkiksi: paikallinen voitti kisan, rataennätys, tiukka kamppailu, ensimmäinen voitto jne.)
    • Lisää kuva/kuvia valmiiksi medialle selitteen kanssa
    • Anna omat yhteystietosi mahdollisia lisätietoja varten
    • Lähetä toimitukseen / suoraan urheilutoimittajalle sähköpostilla (yleistä sähköpostia seuraa yleensä työvuorossa oleva toimittaja)
    • Otsikoi viesti selkeästi
      Esimerkiksi: “UUTISVINKKI: Paikallinen Erkki Esimerkki voitti Kälviän frisbeegolfmestaruuden rataennätyksellä”
    • Vältä termejä, joita lajin ulkopuolinen ei ymmärrä

    Viimeisenä vinkkinä Jere nostaa medianäkyvyyden dokumentoinnin osana seuran toimintaa: “Medianäkyvyyden arkistointi kuvagalleriaan, ja muutenkin tekemisen dokumentointi ja hyödyntäminen on isossa kuvassa hyvin tärkeää. Lehtijutusta voi ottaa esimerkiksi kuvan eri some-kanaviin ja tägätä siihen artikkelissa mainittuja henkilöitä, jotta he voivat jakaa sitä edelleen verkostolleen. Pienellä vaivalla voidaan saada hyvinkin tuotua seuran tekemää työtä esiin ja sitä kautta syntyy uusia mahdollisuuksia, jotka voivat ajastaan yllättää hyvin positiivisesti.”

    “Näkyvyyden tuoman tunnettuuden kautta on mahdollista, että talkoisiin tulee ihmisiä/yrityksiä jopa lajin ulkopuolelta koska ihmiset usein tykkäävät mennä sinne missä on hyvä meininki”, Jere päättää.

    Mainos

    EI KOMMENTTEJA

    JÄTÄ KOMMENTTI

    Kirjoita kommenttisi!
    Kirjoita nimesi tähän

    Exit mobile version